SEO: Tips and tricks

Wat is SEO?

In dit artikel leggen we je in het kort uit wat SEO (search engine optimization) is. Hiernaast lees je wat de 3 pijlers zijn en hoe je met SEO een hogere positie in onder andere Google kunt behalen. Met deze basiskennis van zoekmachineoptimalisatie is het mogelijk om je eigen website te optimaliseren.

Wat zijn de 3 pijlers van SEO?

Er zijn 3 pijlers die bepalend zijn voor hoe hoog jouw website in de zoekresultaten van Google komt te staan.

  1. Techniek
  2. Content
  3. Autoriteit (oftewel de populariteit van je website)

1. Techniek

Google vindt het belangrijk dat de jij de bezoekers van jouw website een goede ervaring biedt. Zorg er dus voor dat je een website hebt die niet traag is maar snel laadt. Maar ook voor een goede leesbaarheid van de teksten op zowel een pc, laptop, tablet en smartphone. En voor een eenvoudig navigatiemenu.

Voor een goede gebruikerservaring is het ook belangrijk dat er een 404-pagina aanwezig is (hier komen bezoekers terecht als ze naar een niet bestaande pagina zoeken). HIernaast is een robots.txt bestand ook van belang.

2. Content

Het is van belang dat er sterke content op je website staat. Hiervan is relevante en waardevolle tekst het belangrijkste onderdeel. Al deze content (zowel video, afbeeldingen als tekst) kun je optimaliseren voor zoekmachinemarketing.

Heading tags

Het heeft geen zin om hele lappen tekst op je website te plaatsen. Zonder structuur is het voor een zoekmachine als Google onduidelijk waar de content op je website over gaat. Daarom is het belangrijk om gebruik te maken van heading tags. De h1 is de belangrijkste kop van je pagina. Hierin geef je aan waar de pagina op jouw website over gaat. 

Er mag maar één h1 op een pagina staan en het is slim om hier je belangrijkste zoekwoord in te verwerken. Hiernaast maak je gebruik van h2 en h3 tags. Zo worden ook de paragrafen en subparagrafen van een kopje voorzien.

Title tag en metadescription

Wil je goed scoren in de zoekresultaten van Google? Voorzie dan elke pagina op je website van een title tag. Dit is de titel van je pagina die potentiële bezoekers na aanleiding van hun zoekopdracht in de zoekresultaten van Google zien staan. Ook in de title tag verwerk je het belangrijkste zoekwoord. Zo weet je zeker dat je goed gevonden wordt. 

Wil je potentiële bezoekers over de streep trekken om jouw website te bezoeken? Vergeet dan niet om een pakkende metadescription te schrijven. Zo heb je een grote kans dat ze doorklikken. Op deze manier kan er geen enkele potentiële klant om jouw website heen.

Alt-codes

Geef de foto’s op je website  een alt-code. Met deze alternatieve tekst vertel je aan Google wat er op de foto staat. Dit is handig als de foto’s op de website op één of andere manier niet zichtbaar zijn. Een ander voordeel is dat je met behulp van alt-codes ook met je zoekwoord in Google Afbeeldingen komt te staan.

3. Autoriteit

Last but not least: de populariteit van je website. Wanneer Google je als een autoriteit in jouw vakgebied ziet, zal jouw website hoger in de rankings stijgen. 

Er zijn meerdere manier om de autoriteit van je website te versterken. De beste manier is om ervoor te zorgen dat jouw website zo interessant is, dat mensen uit zichzelf daar naartoe linken. Hiernaast is het mogelijk om te linkbuilden. Let er wel op dat je dit op de juiste manier doet. Wanneer Google door heeft dat je kunstmatig linkjes plaatst, zal je afgestraft worden in de zoekresultaten. Dit heeft een lagere ranking tot gevolg.

SEO uitbesteden?

De optimalisatie van je website uitbesteden? Dat is vaak een goed idee! Zo weet je dat het goed gebeurt en het scheelt ook nog eens veel tijd. Schakel nu een goede seo-specialist in.